Et kreativt fællesskab

I faget Musik & Scene arbejder vi med dine musikalske og dramatiske evner i et kreativt fællesskab. Udgangspunktet for undervisningen er, at alle mennesker er musikalske, og at man på trods af forskellige forudsætninger kan udvikle sig personligt og socialt gennem musik og drama.

Der er intet krav til at man skal kunne spille på et instrument, have lavet teater eller have sunget for at man kan blive en del af Musik & Scene. Alle elever har forskellige forudsætninger, og der arbejdes ud fra den enkeltes niveau, så stærke sider udnyttes og svage sider udvikles.

Efterskolen Helles tre kerneværdier: fællesskab, udvikling og livsglæde er grundlæggende for undervisningen på linjen. I løbet af det halve år på linjen arbejder vi på at skabe et sammenhold mellem eleverne, som gør det muligt for alle at udvikle sig både fagligt og socialt, og til sidst at kunne stå frem på en scene og i fællesskab give andre mennesker en god oplevelse.​

Mål

Ud fra elevens nærmeste udviklingszone arbejder vi med, at fremme elevens kompetencer på følgende områder:

At være en betydelig del af et musikalsk og socialt fællesskab.

At forstå musikken som en udtryksform.

Tage ansvar for egen andel i fællesskabet.

At få større kropsbevidsthed gennem musik og bevægelse.

At kende til musikkens og scenekunstens historie og kultur.

Gennem musik- og dramaøvelser få større selvtillid og selvbevidsthed.

I Musik & Scene skal det understreges, at det kan være en lige stor sejr blot at være til stede på scenen, som at levere en større kunstnerisk præstation.

Indhold

  • Bevægelsesøvelser som har til formål at styrke rytmisk sans, koordination, samt evnen til at indgå i et fællesskab.
  • Fællessange fra efterskolesangbogen og populær musik på både dansk og engelsk – forståelse af indhold og betydning af sangene.
  • Sammenspil hvor vi går op i det fælles musikalske udtryk frem for personlige præstationer.
  • Vi lytter til musik og ser sceneoptrædener, og får bedre kendskab til scenekunstens genrer og udtryk.
  • Musikkens historie og dens samfundsmæssige betydning.
  • Sceneskræks- og selvtilllidsøvelser.
  • Dramaøvelser der giver bevidsthed om ens selv og forholdet til andre, både på scenen og i hverdagen.
  • Dramaimprovisation
  • En chance for at blive endnu bedre til at spille sammen med andre på sit instrument, eller prøve nye instrumenter af i sammenspil.
  • Optrædener på forskellige scener til f.eks. festivaler, koncerter, gudstjenester og minikoncerter i vores daglige øvelokale.
  • Introduktion til lyd, lys og teknik på scenen.
  • Ture ud af huset til koncerter, udstillinger m.m.

Organisering

Vi har til daglig hjemme i skolens musiklokale, der består af tre rum, men kan også være i hallen eller gå ud i den friske luft.

En typisk i dag i Musik og Scene, kan bestå af bevægelse i forhold til rytmeøvelser, afspænding, samarbejdsøvelser i rundkreds mm.

Hver dag synger vi fællessange omkring klaveret og derefter kan dagen variere med sammenspil, dramaøvelser eller lignende. Vi differentierer opgaverne efter elevernes interesser og kompetencer og der vil altid være en meningsfuld opgave til eleven uanset forudsætninger.

Vi bestræber os på at komme ud af huset i forbindelse med koncerter, museer mm.​

Tag et kig i vores undervisningslokale med Google