Efterskole med eSport – Få eSport-undervisning

Esport-efterskole med meget mere end computerspil

På Efterskolen Helle udbyder vi ikke eSport som et linjefag, men der er rig mulighed for at vælge det som valgfag flere gange ugentligt, ligesom skolens computere kan bruges til spil i fritiden.

I valgfagsundervisningen om eSport bruger vi en platform, som eleverne allerede føler sig hjemme i, til at undervise dem og styrke kompetencer, der rækker ud over selve det “at spille computer”.

Vi vil tage udgangspunkt i CS:GO, men de lag, vi lægger ovenpå, er måske nogen, eleverne i deres dagligdag ikke tillægger den store vigtighed. Det er f.eks. selvbeherskelse, samarbejde og taktisk forberedelse mm., som alle vil indgå som solide bropiller i undervisningen.

Mål med eSport-undervisning

Målet med undervisningen i eSport er, at eleverne opnår både praktiske og teoretiske kompetencer inden for den genre af computerspil, der fordrer holdsamarbejde og koordination. 

Overordnet kan man sammenligne eSport med andre idrætsfag, der er en disciplin der er fundamentet for undervisningen. Herunder kommer så de mange færdigheder og kvaliteter, som er nødvendige for at kunne opnå succes med den givne disciplin.

PS: Har du set, at vi også er en efterskole med programmering?

Undervisning i eSport skal lede frem til, at eleverne bliver i stand til at:

Lægge og følge taktikker, som er lagt forud for en spilsituation.

Kommunikere hensigtsmæssigt og præcist i stressede situationer.

Forståelse for andre elevers evner og behov som udgangspunkt for samarbejde.

Samarbejde i hold ud fra et spils præmis.

Anvende den rette strategi på det rigtige tidspunkt og på rette sted.

Opnå forståelse for f.eks. fysisk form og kost og søvn i forhold til præstationerne i undervisningslokalet.

Forbedre egne spilmæssige færdigheder gennem træning og udvikling.

Analysere, vurdere og evaluere egne og andres præsteren på saglig vis.

Efterskole med eSport – indhold​

Undervisningen tager hovedsageligt udgangspunkt i Counter-Strike: Global Offensive. Her skal vi arbejde med kommunikation, samarbejde, taktisk forberedelse samt de mere spil-specifikke kompetencer. Disse kompetencer rækker udover selve eSports-undervisningen og er kompetencer, som eleverne kan bruge på tværs af deres undervisnings- og hverdagsliv. ​​

Faget engelsk vil være en naturlig del af undervisningen, da mange nye informationer omkring spillet foregår på engelsk. Matematik er integreret i form af økonomien i spillet og forvaltningen af denne, samt chance-aspektet i forhold til våben og antal modstandere. Danskfaget repræsenteres gennem undervisningens mange kommunikations- og samarbejdsaktiviteter.

Organisering af eSport-undervisning

Undervisningen foregår som udgangspunkt i vores computerlokale. Her har vi moderne computere, der alle er optimeret til spillet. Vi har vores egen internetforbindelse, så vi kan spille uforstyrret og uden udfald. Der er en maskine pr. elev. Herudover er der mulighed for at samles til fælles samtaler og taktik.

Vi har mulighed for at benytte vores projektor og whiteboard til organisering af kampe, eller hvis vi fælles skal gennemgå noget på storskærmen.

Eleverne vil både opleve at spille i faste hold, men også blive udsat for at skulle samarbejde i forskellige konstellationer. Dette gøres, da vi ønsker, at eleverne skal kunne se fordelene i at arbejde med folk, der har andre evner end en selv.​